Angående Ideal, Vikt och Julia Schneider

Hej!
Idag är jag omåttligt irriterad på många saker. Men mestadels är jag irriterad på denna ständiga debatt om ideal och vikt. Nu på senare tid har massor utav bloggerskor, t.ex. Blondinbella, börjat uppmuntrat till en mer osund livsstil, självklart lite överdrivet som att äta en hel chokladkaka om dagen och sådant, och själva visat att man inte behöver vara ett levande benrangel på 35 kilo som svälter sig själv och lever på evianvatten och ruccolasallad för att duga.
Många har också ifrågasatt och anmärkt på att nästan alla modeller ser ut som just skelett och att väldigt liten del av befolkningen ser ut så, och att man duger som man är och man inte behöver vara smal för att vara vacker.
Jag är säker på att jag inte är den enda som tycker detta är bra. Eftersom jag själv har komplex för mitt utseende och jämt och ständigt jämför mig med alla andra - precis som jag är säker på att nästan alla andra i min ålder gör -, är det så himla skönt att bara få höra av någon okänd att man duger och att man är fin som man är, istället för att annars hela tiden behöva tävla med alla andra. Följderna av det blir ju ändå bara att man får taskig självkänsla och att självförtroendet hela tiden är i botten.

Men självklart är det då människor som ska börja klaga på det. En sak som upprörde mig var detta inlägg om den svenska modellen Julia Schneider som nyligen vunnit årets Elite Model Look. Visserligen ser hon väldigt bra ut och missförstå mig inte, jag vill inte försöka få Julia att framstå som en dålig person då jag verkligen tycker hon förtjänar sin vinst. Men det jag stör mig på är att Dennism själv är smal som en sticka och han säger själv i inlägget att;

"Som vanligt när en tjej är snygg och framgångsrik modell tittar det fram någon avundsjuk tjockis som inte har fattat att modeller ska vara långa och smala. I det här fallet har någon skrivit att Julia ser ut som ett skelett och att hon hör hemma i en garderob.. Fyfan, vem säger så om en annan människa, om en 15-åring tjej dessutom?! Nej, med tanke på ett sådant uttalande är det nog istället är hon som borde stanna hemma i garderoben.. och skämmas!"

Och jag blir bara så trött på sånna människor. Är man tjockis, om man inte ser ut som Julia när man är 15 år gammal? Det gör mig bara så vansinnigt arg när en så pass känd person som så många unga ser upp till gör ett så fruktansvärt dumt och idiotiskt uttalande. 1 av 5 flickor lider av någon form av ätstörning, på vilket sätt skulle det hjälpa att kalla någon som säger ifrån och tycker att detta är fel något så nedvärderande som tjockis?

Jaja, visst. Stackars lilla 15-åriga Julia som just blivit kändis och fått några som tycker hon är för smal. Det är verkligen jättesynd om Julia. För varför skulle det vara mer synd om resten av sveriges 15-åriga flickor som då får för sig att man måste se ut som Julia för att passa? För att duga? Gärna smalare, så man blir perfekt? Varför skulle det vara synd om alla de flickor som just nu har en sund vikt men istället börjar svälta sig själv och följden av det blir att deras kropp får både yttre och inre svåra skador som ger men för livet och kan leda till både Bullimi och Anorexia som förföljer en i tankarna mer eller mindre resten av livet? Nej. Självklart gör Dennis rätt i att försvara stackars Julia, som det är så synd om.

Åh vad jag önskar att alla unga flickor kunde sluta läsa bloggar som dennism och kissie.
Man får bara någon slags skev bild om vad som är vackert. Man är inte vacker bara för att man är sjukligt underviktig och svälter sig själv. Ingen tycker mer (eller mindre) om någon på grund av deras midjemått, hur mycket de väger eller vilken klädstorlek de har.

Hoppas ni vet vänner, att man är vacker om man vågar leva, vara sig själv, har alla de underbara kvalitéerna som person som andra människor uppskattar, och är lycklig, trivs med sig själv, är självsäker och mår bra så att det lyser rakt igenom, inte om man är lyckligt lottad med ett vackert ansikte eller en fin kropp i bikini. Vad spelar det egentligen för roll om man äter onyttigt ibland? Man måste få unna sig, hur ska man annars orka leva?
Det är man värd. Det är du där, du som sitter med näsan framför en datorskärm kanske med liknande tankar som rör sig i ditt huvud, det är du värd. Det är alla värda. Man är värd all uppskattning och alla komplimanger, man är värd allt fint och bra. Jag hoppas att ni vet, att du där som läst allt detta, vet att

Du duger. Du är vackrast i världen och du är dig själv och det är just det som gör dig så vacker. Att du bara är du. För det finns ju bara en du.

Och vad spelar det för roll - egentligen? Man måste ju få leva också.

Tack och hej!



Anonym om Angående Ideal, Vikt och Julia Schneider:
"Hoppas ni vet vänner, att man är vacker om man vågar leva, vara sig själv, har alla de underbara kvalitéerna som person som andra människor uppskattar, och är lycklig, trivs med sig själv, är självsäker och mår bra så att det lyser rakt igenom."

Om man inte vågar leva, inte vågar vara sig själv, inte har alla de underbara kvalitéerna som person som andra människor uppskattar, och inte är lycklig, inte trivs med sig själv, inte är självsäker och inte mår bra så att det lyser rakt igenom? Är man ful då?


Det var självklart inte menat som att om man inte är på det sättet som jag tog upp som exempel så är man inte duglig eller vacker, det var mer menat som att det finns så mycket annat som gör en vacker än hur smal man är eller hur symetriskt ansikte man har. Jag hoppades att du inte tolkade det fel och trodde jag menade så, menade mer generellt självklart. Det hoppades jag ni skulle förstå. Men tack för anmärkning, jag tar nog och ändrar lite i texten omedelbart så ingen annan tolkar det så!

(PS. det är ju också svårt att veta själv vilka kvalitéer man har själv som andra uppskattar. Alla, förutom kanske seriemördare och våldtäktsmän, har ju massor utav fina och unika egenskaper som gör dem till bara dem själva. Och det är ju det som är så fint. DS.)

Skrevs 2011-12-20 av Anonym

om man inte vet vem man är då?

Skrevs 2011-12-20 av agnes

bra skrivet!

Skrevs 2011-12-20 av Alice

Riktigt bra skrivet Tuva!

Skrevs 2011-12-22 av Anonym

"Hoppas ni vet vänner, att man är vacker om man vågar leva, vara sig själv, har alla de underbara kvalitéerna som person som andra människor uppskattar, och är lycklig, trivs med sig själv, är självsäker och mår bra så att det lyser rakt igenom."



Om man inte vågar leva, inte vågar vara sig själv, inte har alla de underbara kvalitéerna som person som andra människor uppskattar, och inte är lycklig, inte trivs med sig själv, inte är självsäker och inte mår bra så att det lyser rakt igenom? Är man ful då?




Namn


URL/Blogg


Kommentar